UW GRAFISCH ONTWERP
Grafische Vormgeving, ook wel communicatie-ontwerp, is de kunst en de praktijk van het vertalen van ideeën en ervaringen naar visuele en tekstuele inhoud. Een grafisch ontwerper is iemand die zorgt voor visuele concepten. Hij maakt ideeën die inspireren, communiceren, informeren en boeien. Hij zorgt dat een organisatie herkenbaar wordt, door het selecteren van kleuren, beelden en een logo.

Huisstijl
De huisstijl van een organisatie of bedrijf is een consistente presentatie naar buiten toe, vaak de eerste kennismaking voor klanten en belangrijk voor de uitstraling. Deze uitingen voldoen aan vooraf vastgelegde regels over het gebruik van lettertypes, kleur en grootte van het logo. Een huisstijl geeft het bedrijf of organisatie een ‘eigen’ gezicht. Denk hierbij aan drukwerk, logo’s op bedrijfspanden, advertenties en belettering van bedrijfswagens

Andere onderdelen die tot een huisstijl behoren zijn bijvoorbeeld Affiches, Flyers, Folders, Boeken en ook Banners en Tentoonstellingsstands.


Affiches

Een affiche of poster is een biljet dat aangeplakt is of opgehangen dient te worden om de daarop, meestal in gedrukte vorm, een bekendmaking of boodschap over te brengen. Men kan een onderverdeling maken in affiches met letters en beelden. Bij de eerste categorie is de tekst, bij de tweede het beeld hoofdzaak. Met artistieke middelen wordt de boodschap overgebracht op het publiek.

 

Flyers
Een flyer bestaat uit een enkel blad welke aan één of twee zijden bedrukt kan worden. Het eerste doel van een flyer is opvallen en nieuwsgierig maken. Met een flyer heb je een soort uithangbord, bedoeld om iets onder de aandacht te brengen. Je gebruikt een flyer voor een korte boodschap over een evenement, een aanbieding of een opening. Mensen hoeven geen lange teksten te lezen, noch iets open te vouwen. De boodschap komt dus meteen over. Flyers worden meestal niet lang bewaard.

 

Folders
Een folder of vouwblad is drukwerk dat bestaat uit één blad dat één of meerdere malen is gevouwen, of meerdere bladen die eenmaal zijn gevouwen (uit het Engels: to fold = vouwen), vaak tot een boekje. Meestal niet groter is dan A5.
Een folder onderscheidt zich van ander drukwerk doordat het meerdere pagina’s heeft maar niet is gebonden.

 

Boeken
Een boek in traditionele zin is een hoeveelheid samengevoegde papier met tekst en/of afbeeldingen. Het woord boek is vermoedelijk afkomstig van het Germaanse woord voor beuk, boche. Een boek bestaat – in tegenstelling tot een folder – uit meerdere vellen gevouwen papier, die in de rug bijeengehouden worden, gebrocheerd of met behulp van bijvoorbeeld nietjes. Het aantal pagina’s is altijd een veelvoud van vier. Een brochure is een boekje, veelal in gedrukte vorm, van geringe omvang.

 

Banners en Tentoonstellingsstands
Een banner of spandoek wordt gebruikt voor promotiedoeleinden en/of voor sfeerondersteuning bij feesten en manifestaties. De banner bestaat meestal uit een stuk doek waarvan doorgaans de lengte groter is dan de hoogte. Banners kunnen met rubberen ringen in een een frame worden bevestigd en aan een muur gehangen worden.

Roll-up Banners zijn er in verschillende soorten en worden gebruikt bij tentoonstellingen of bijeenkomsten, ze zijn uitermate geschikt om informatie bondig over te brengen.

Het doel van een beursstand is om kennis te maken met een bedrijf, om zich van de concurrentie te onderscheiden, te inspireren en positieve aandacht te trekken. Ze kunnen uitblinken op het gebied van creativiteit en innovatie. Een uitstekende concept om communicatie door middel van allerlei media en interactieve elementen uit te dragen.